Dieter eller livsstilsförändring?

adult-19025

Livsstilsförändring konfronteras jag med dagligen i mitt arbete.
De flesta jag träffar är inte mogna att genomgå en livsstilsförändring, de vill bara ha en “quick-fix”.

En livsstilsförändring är precis vad ordet ger uttryck för, att man förändrar sitt sätt att leva.
Det går inte bara att lägga till för ”glaset” är redan fullt – man måste istället hälla ut för att fylla på.

Det kräver att du bryter en vana, tar bort och lägger till något nytt.
Förändringen kan vara mycket tuff men betalar sig flera gånger om,
förutsatt att man har kunskap och en plan att följa för att skapa en hälsosammare livsstil.

Diet betyder ”kosthållning”, så oavsett vad vi äter, om vi vill gå upp/ ned eller stanna i vikt så är det ju en diet vi äter efter.
Vilken diet är bäst, och vad är det som funkar egentligen?

Så här är det – för att kunna gå ner i vikt måste vi ju göra av med mer energi än vad vi tar in,
och alla dieter som hjälper oss med detta kommer också att få oss att gå ner i vikt, det är ganska självklart.

Men hur får vi det att hålla i längden?
Jag skulle vilja säga så här – att en diet som vi inte planerar att äta hela livet kommer ju inte vara någon bra diet.

Varför?
Jo, för att om kroppen är van en kost och helt plötsligt hamnar i svält under en period kommer den med all
säkerhet att svara med att lägga på sig lite extra när den sen får i sig den ”vanliga” maten som den brukar få.
Du kan ”banta” och gå ner i vikt hur många gånger som helst med hjälp av en diet,
men återgår du till din vanliga kosthållning igen så kommer du med all säkerhet att gå upp i vikt igen. Tyvärr.

Jag ratar allt vad ”dieter” och snabba metoder heter. Jag kan däremot förstå att många kan behöva en kickstart
till en början för att bli motiverade.
Starten är bara viktig om vi kan ha en fortsättning som är hållbar.
Kroppen är smart. Tänk på alla som är sjuka eller på annat sätt inte tar hand / kan ta hand / tar hand om sin hälsa
ändå lever, om än kanske inte mår så bra men kroppen har en överlevnadsinstinkt som är enorm.

Vill du ha en diet som fungerar bör du satsa på en ny livsstil.
Sunda, goda vanor med god, hälsosam och näringsrik mat, vardagsmotion och fysisk aktivitet är det
som kommer hålla i längden. Att hitta en balans som får just dig att må bra.
Balansen är oerhört viktig!

Att bryta vanor är inte lätt men försök att börja med vanor som inte ”kostar” utan bara känns annorlunda
för att se att du kan och att det till och med skapar lite vakenhet över hur vanligt det är att vi lever med
autopiloten påkopplad.
T ex tvätta dig före/efter tandborstningen, byt plats där du sitter och äter, ta annan väg till jobbet,
prova en annan affär etc etc så kommer du se att det händer inget farligt – du blir bara mer medveten
om dina val och du kanske också kan reagera över dina val som skapar en mindre bra livsstil.

Ett tips är att börja med ett litet steg i taget.
Tänk inte att du ska ändra allt på en gång om du ska göra en livsstilsförändring, då kommer det inte heller att funka.
Kroppen behöver tid på sig och
en ny vana tar tre månader att sätta.

Vart eftersom tiden går kan du byta ut och lägga till fler och fler saker. Om du börjar smått kan det vara lättare att
hålla motivationen uppe och chansen att du faktiskt gör en livsstilsförändring ökar!
MEN vill du inte innerst inne så bespara dig från ännu ett misslyckande och hoppa över allt och fortsätt lev
som du lever och vill.

Utan kunskap, motivation och vilja står du still!