7 skäl att träna med fria vikter

training-train-lime-barbell-39688

När du är ny inom styrketräning är det lockande att spendera en stor del av din tid vid gymmets maskiner.

Det finns flera skäl till detta: Det finns ofta klisterlappar med instruktioner på maskinerna,
det är enkelt att göra rätt, och skivstänger är obekväma.

Fria vikter har dock fördelar som mer än väl uppväger detta, och i det här inlägget kommer
du få lära dig precis varför du från och med nu borde utföra majoriteten av din träning med dem istället.

Lugn, de här handlar inte om att kasta skit på dig som är nybörjare och trivs med maskinträning –
bara ge alternativ.
Helt enkelt att förklara hur mycket du har att vinna på att arbeta in mer friviktsträning i ditt program.

1. En instabil vikt ger dig en stabil kropp
Det fina med en fri vikt är just det: Den sitter inte fast.
Den kan röra sig i alla riktningar, och den kommer att göra det tills du blir stabil nog att lyfta, dra eller pressa den på ett effektivt sätt.

När du lyfter med fria vikter så arbetar din kropp konstant med både stora och små muskler för att stabilisera vikten.
Det här är ofta en omedveten process med väldigt små rörelser: Det är inte ens säkert att du märker det,
men trots det kommer din stabiliserande styrka och kontroll att öka.

2. En styrka du har nytta av i vardagen
De flesta saker du lyfter i din vardag kommer inte att vara låsta i en fast bana.
Snarare kommer de att vara otympliga, och möjliga att flytta i alla riktningar.
Genom att styrketräna med fria vikter kommer du att bygga upp en styrka som klarar den här typen av belastningar galant,
och många delar i din vardag kommer att bli lättare.

3. Fler muskelgrupper används
När du utför en övning med fria vikter så använder du fler muskelgrupper än du hade gjort vid en motsvarande övning i en maskin.

Framförallt tränas bålen i större utsträckning vid friviktsträning.

En av bålmuskulaturens huvudsakliga funktioner är att stabilisera ryggraden och överföra kraft mellan över- och underkropp.
Det är precis vad som tränas när du gör basövningar som knäböj, marklyft eller när du pressar saker över huvudet.

Den typen av grundläggande övningar kommer att ge dig magmuskler av järn.

4. Bättre resultat – på kortare tid
Förutom att du med basövningar med fria vikter kan träna många muskelgrupper med ett fåtal övningar
så ger det dig även bättre resultat.

Studier har visat att muskelaktiveringen är större när du tränar med fria vikter.
Det innebär att fler av dina muskelceller avfyras, i fler av dina muskler, och det kommer att göra din styrketräning
ännu mer effektiv.

5. Maskinträning ger en falsk känsla av säkerhet
Som sagt: Det är lätt att göra rätt i en maskin.

Vad maskinträning dock gör är att till skillnad från punkt #2 ovan så gör de dig bara stark i enstaka vinklar och banor:
När du väl hamnar utanför dessa banor hamnar du i positioner där dina muskler är svaga och ovana,
och det innebär en stor risk för skador.

Träning med fria vikter utförd på rätt sätt har låg skaderisk, och går enkelt att anpassa efter just din nivå:
1. Börja alltid med tom stång i övningar du inte har gjort förr.

2. När du kan utföra övningen med god teknik så ökar du vikten med små steg åt gången.

3. Förbättra din teknik (framförallt i början) genom att be en vän titta, eller genom att filma dig själv.
Små ökningar av 2,5 kg till 5 kg åt gången är perfekta i början.

6. Övningarna är inte svårare
För att fortsätta på den förra punkten så behöver det inte vara så svårt att utföra övningar på ett säkert sätt.
När det kommer till att skada sig så är det faktiskt inte så komplicerat att lyfta säkert:

• Se till att du håller ryggraden i dess naturliga kurvatur (inte böjer den åt något håll)
• Se till att dina knän rör sig i samma riktning som tårna pekar
• Håll skulderbladen sänkta och något tillbakadragna när du drar eller pressar saker.

7. Fria vikter är roligare
Nu vet jag att det är fult att dra in subjektiva uppfattningar på det här viset, men i ärlighetens namn:
Finns det någon som har gett fria vikter en ärlig chans, som sen kan säga att det är roligare att träna i maskiner?
Att lyfta tunga saker från golvet är kul. Att pressa saker över huvudet är kul.
Styrkan och friheten som friviktsträning ger dig – är kul.
Att pressa ihop benen i ”gynekologstolen” får däremot inte mina endorfiner att flöda.

Avslutningsvis
Hur positiv jag än är till fria vikter, så finns det inget som säger att man inte kan kombinera dessa två världar.
Om du just nu bara känner dig bekväm bland maskinerna, smyg in en friviktsövning åt gången.
Räkna inte med att bemästra den redan första passet, utan låt övergången ta den tid det behöver.

Oavsett om du tränar för styrka, storlek, snabbhet eller fettförbränning så rekommenderar jag att
majoriteten av din styrketräning sker med skivstänger, hantlar eller andra fria redskap.
Det finns så många fördelar med den typen av träning att det vore vansinne att gå miste om dem.
Oroa dig inte över om du ser dum ut när du testar nya övningar.
Jag lovar, det är inte en jäkel som bryr sig om vad du gör på gymmet.

Gå nu vidare, och våga stiga utanför din bekvämlighetszon.

Träna inte med maskiner, bli en maskin.

Ge järnskrotet en chans och du skall bli rikligt belönad.